Zdjęcie: Uroczystość 50-lecia sakramentalnego związku małżeństwa. Sanktuarium w Sulistrowiczkach, 17.08.2024

Należy wziąć pod uwagę fakt, że żyjemy w cywilizacji która programowo okalecza świadomości i wolność człowieka, a także horyzonty jego pragnień i aspiracji. Największym zagrożeniem świadomości jest uleganie tym ideologiom, które wstawiają człowieka na miejsce Boga. Ideologie te okaleczają prawdziwą wolność, dążąc do ukształtowania człowieka jako osobnika nastawionego na posiadanie coraz to więcej dóbr materialnych, lekceważąc przy tym potrzeby duchowe. Efektem tej zideologizowanej cywilizacji, która zawęża ludzkie pragnienia do konsumpcji, są narastające problemy ludzi przeżywających frustrację, rozpacz, zniechęcenie, depresję oraz popadających w uzależnia. W każdym człowieku w głębi duszy toczy się wewnętrzna walka. Chodzi w niej przede wszystkim o uznanie pierwszego przykazania Dekalogu – fundamentalnego dla pozostałych przykazań oraz wszystkich praw wiary. Chodzi w niej o uznanie bezkompromisowej wiary w jednego Boga i odwrócenie pogaństwa. Św. Jan Paweł II zauważył, że choć społeczność Europy niewątpliwie żyje w większej wolności, dobrobycie i jest bardziej zjednoczona, to jednocześnie odczuwa skutki spustoszenia. Pogaństwo wbrew pozorom nigdy nie umarło, nawet w krajach chrześcijańskich, widzimy to również na przykładzie góry Ślęży. W ciągu wieków zmieniało jedynie swoje oblicze, zmieniało imiona czczonych przez człowieka bogów oraz sposoby oddawania im czci. Ale zaczynało się niegdyś i zaczyna się dziś wraz z odrzuceniem Bożego planu, objawionego w Chrystusie, czyli wraz z odrzuceniem Jezusa Chrystusa. Bunt ten od zawsze miał na celu strącenie Boga z tronu i usadowienie na jego miejscu człowieka, który pozostając poza władzą Boską sam chce decydować o tym, co jest dobre, co jest złe, co jest prawdziwe, a co fałszywe. Tymczasem człowiek jest zbyt słaby, dlatego z góry powinien mieć zdefiniowane granice zasad moralnych, a te są sprawiedliwe jedynie wówczas, gdy granic tych strzeże Bóg, a prawdy oparte są na Dekalogu oraz Ewangelii.